Czym się różni kontrola układu od serwisu klimatyzacji ?
Kontrola układu klimatyzacji to sprawdzenie poprawności jego działania i ciśnienia w układzie. Jeżeli jest ono prawidłowe, nie ma konieczności wymiany czynnika roboczego. Wystarczy coroczna wymiana filtra kabinowego i tzw. odgrzybianie.
Serwis to już prace przy układzie klimatyzacji polegające na wymianie czynnika i innych elementów. Serwis klimatyzacji przeprowadza się rzadziej, kontrolę zaleca się co rok.
Pan Samochodzik Serwis, oferują kierowcom pojazdów osobowych oraz dostawczych usługę kompleksowego serwisu oraz naprawy klimatyzacji, która różni się od standardowej kontroli tego układu. Podczas, gdy przy zwykłej kontroli weryfikowana jest sprawność systemu oraz ciśnienie w układzie, to w trakcie serwisu podejmowany jest szereg czynności, takich jak:
- Sprawdzenie układu klimatyzacji pod kątem wydajność
- Jednym z najlepszych sposobów na sprawdzenie wydajności układu jest pomiar temperatury. Specjalny termometr umieszcza się na kratce wentylacyjnej i po nastawieniu klimatyzacji na maksymalne chłodzenie oraz po zamknięciu kabiny samochodu mierzy się czas osiągnięcia określonej temperatury oraz samą jej wartość. W ten sposób można określić, czy układ jest wydajny.
- Wymiana czynnika roboczego, rocznie z układu ulatnia się około 10 proc. czynnika roboczego klimatyzacji. Jest to proces naturalny. Po sprawdzeniu książki serwisowej i odessaniu czynnika, który jest automatycznie ważony, można w łatwo wywnioskować, czy gaz ulatnia się naturalnie czy zbyt szybko. Jeżeli czynnika jest za mało niż być powinno, oznacza to, że w układzie jest nieszczelność.
- Stan próżni w układzie jest bardzo ważny dla jego prawidłowej pracy, chociaż urządzenie do obsługi klimatyzacji są praktycznie w pełni zautomatyzowane, często popełnianym błędem w serwisach niezależnych jest zbyt krótki czas tworzenia próżni. dobra maszyna jest w stanie wytworzyć próżnię w 2-3 minuty, ale powinna trwać ona minimum 30 minut. Wówczas mamy pewność, że układ jest naprawdę suchy.
- Następną czynnością jest napełnienie układu nowym czynnikiem roboczym, do którego dodany jest już olej do smarowania kompresora. W naszym serwisie Pan Samochodzik Serwis nie ma miejsca na błędy i macie Państwo pewność, że olej będzie odpowiedni do waszego układu
- Wymiana osuszacza, jak często należy to robić? Generalnie co 2-3 lata, ale są samochody, które wymagają takiej interwencji rzadziej, podczas wymiany osuszacza łatwo o błąd. Po wyjęciu nowego z pudełka mamy około 30 minut na zamontowanie go w pojeździe i wytworzenie próżni. Po tym czasie nie nadaje się już do montażu i należy go traktować jak zużyty, ponieważ jest bardzo higroskopijny.
- Odgrzybianie i wymiana filtra kabinowego, odgrzybianie układu przeprowadza się zarówno chemicznie specjalnymi środkami jak i poprzez ozonowanie. Coraz popularniejsza staje się ta druga metoda, która jest skuteczniejsza i bezpieczniejsza dla zdrowia użytkownika samochodu. Procedura jest prosta, ponieważ serwisant umieszcza w aucie urządzenie zwane ozonatorem i włącza go na określony czas. Ozon wytworzony przez urządzenie zabija wszelkie organizmy żywe w aucie. Po ozonowaniu wnętrze auta jest dokładnie wietrzone
- Czynności dodatkowe
- Do czynności dodatkowych poza serwisem dochodzi odszukanie nieszczelności w układzie klimatyzacji. Robi się to na trzy sposoby. Prostszą i bezpieczniejszą dla samego układu jest metoda poszukiwania nieszczelności czujnikiem wykrywającym gaz. Jest to bardzo skuteczna metoda do sprawdzenia nieszczelności instalacji
- Można również układ napompować azotem, a podejrzane elementy pokryć pianą, powstałe na niej pęcherzyki oznaczają miejsce nieszczelności.
- Zupełnie inną metodą jest wtłoczenie do układu czynnika z barwnikiem. Ten podczas ulatniania się z miejsca nieszczelności jest widoczny pod światłem lampy ultrafioletowej.
- Do innych czynności ponadserwisowych należy płukanie układu z zanieczyszczeń opiłków. Jest to procedura dość czasochłonna, ale wartościowa ze względu na żywotność układu. Najlepsze wyniki czyszczenia uzyskuje się poprzez płukanie chemiczne specjalnym roztworem czyszczącym. Po takim zabiegu przedmuchuje się układ azotem.
- Do czynności dodatkowych można zaliczyć również kontrolę odpływu wody z parownika klimatyzacji. Zapchany odpływ wody powoduje sytuację, że skraplająca się na parowniku ciecz pojawia się w kabinie samochodu.
Klimatyzacja w aucie to niemalże obowiązkowe wyposażenie, podobnie jak elektrycznie sterowane szyby czy wspomaganie kierownicy.
Kilkanaście lat temu była dostępna wyłącznie w luksusowych limuzynach wyposażonych, dziś znajdziemy ją nawet w małych, miejskich pojazdach.
Każdy kierowca powinien poznać przynajmniej podstawowe informacje na temat tego układu. Klimatyzacja samochodowa nie jest bowiem urządzeniem całkowicie bezobsługowym, jak to wydaje się wielu osobom.
Ozonowanie samochodu
Ozonowanie – jakie daje efekty?
Ozon jest idealnym narzędziem do likwidacji grzybów, wirusów, roztoczy, pleśni, pyłków, drobnoustrojów, a także nieprzyjemnych zapachów.
Wszystkie te czynniki są dość trudne do usunięcia na inne sposoby, wpływając negatywnie na nasze samopoczucie i zdrowie. w kontakcie z ozonem wszystkie te elementy są skutecznie usuwane lub dezaktywowane są ich szkodliwe cechy.
O skuteczności ozonowania może świadczyć fakt, że karetki po przewożeniu zarażonych osób są właśnie odkażane tą metodą
Na co dzień, w mniej krytycznych sytuacjach, ozonowanie może natomiast pomóc np. alergikom
. Pozwoli też usunąć nieprzyjemne zapachy, np. dymu papierosowego lub zwierząt.
W rezultacie, po wykonaniu procesu ozonowania, oddychamy naprawdę świeżym i czystym powietrzem, a wnętrze naszego auta jest zdezynfekowane.
Jak samemu pozbyć się uciążliwego zapachu klimatyzacji?
Jeśli z klimatyzacja wydobywa nieprzyjemny zapach czuć pleśń i stęchliznę, pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest wymiana filtra kabinowego, należy sprawdzić zbiornik ociekowy czy nie jest zapchany i woda z niego swobodnie odpływa.
Jeśli jest zatkany, przepchaj go żeby zalegająca z niego woda zleciała
Użyj specjalistycznych preparatów, które za pomocą długiej sondy wprowadza się do kratek nawiewu i dozuje powoli wyciągając sondę
Uzyskana piana wypełnia cały układ i oczyszcza, w jej składzie zawarte są substancje chemiczne, które zabijają bakterie, grzyby i pleśń
Drugi sposób nieco łatwiejszy to tak zwany „granat ” umieszcza się puszkę z zawartością chemiczną między siedzeniami zrywa zabezpieczenia włącza klimatyzacje z maksymalny nawiewem i zamyka obieg powietrza
Środek stopniowo uwalnia zawartość i wypełnia kabinę przyjemnym zapachem, po zakończeniu procedury pamiętaj o przewietrzeniu samochodu
Jaki filtr kabinowy wybrać ?
Działanie filtra kabinowego jest niezwykle ważne, ponieważ zanieczyszczone powietrze wpływa znacząco na nasze zdrowie, jak i koncentrację podczas jazdy.
W nowoczesnych filtrach kabinowych stosujemy wysokiej jakości matriały filtracyjne, które są w stanie zatrzymywać nawet mikroskopijne cząstki szkodliwych zanieczyszczeń. Technologia ta zmniejsza ryzyko reakcji alergicznych oraz chroni pasażerów przed rozwojem alergenów, bakterii i pleśni na filtrze. Technologia jest stosowana jako standard w każdym filtrze kabinowym.
Filtry kabinowy z węglem aktywnym
Filtry kabinowe z węglem aktywnym poza cząstkami stałymi zatrzymują w sobie szkodliwe zapachy i gazy. Użyty węgiel w danym filtrze jest dobrany tak, aby filtr mógł długo i skutecznie oczyszczać powietrze ze szkodliwych związków organicznych.
Filtr kabinowy należy wymieniać conajmniej raz w roku podzcas serwisu klimatyzacji, wysokiej jakości filtr kabinowy do twojego samochodu kupisz w naszym serwisie klimatyzacji wraz z wymianą
