Uszkodzenia i naprawa
Wahacze charakteryzują się mocną, solidną konstrukcją, dlatego rzadko dochodzi do bezpośredniego uszkodzenia właśnie tego elementu, jednak awarii ulec mogą tuleje bądź sworznie. O ich uszkodzeniu może świadczyć charakterystyczne pukanie, odczuwalne drganie podczas jazdy autem, a także luzy w czasie prowadzenia.
Do pęknięcia wahacza dochodzi z reguły przy gwałtownym wjechaniu kołem w dużą wyrwę lub przy wypadku bądź poważnej kolizji. Wówczas konieczna jest wymiana wahacza, która przebiega kilkuetapowo:
- zdemontowanie całego elementu,
- okręcenie sworznia wahacza,
- odkręcenie silentblocka
- zamontowanie nowego elementu
- sprawdzenie geometrii kół
Niektórzy kierowcy decydują się na regenerację wahaczy, jednak należy rozważyć czy jest to rozwiązanie opłacalne w Państwa przypadku. Mechanik może zaproponować wymianę jako rozwiązanie niewiele droższe, przy którym auto otrzymuje jednak nową część.
Po wymianie wahacza bardzo istotne jest sprawdzenie zbieżności kół oraz pozostałych parametrów geometrii kół, aby sprawdzić czy są prawidłowe. W przeciwnym wypadku właściciela pojazdu może czekać w niedługim czasie kolejna wizyta w warsztacie z uszkodzonymi tulejami lub sworzniami.