Menu Zamknij

Dynamiczna wymiana oleju w skrzyniach automatycznych

Dlaczego warto wymieniać olej metoda dynamiczną?

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów to proces, który umożliwia wymianę CAŁEGO oleju w układzie. Podczas wymiany metodami tradycyjnymi (grawitacyjnie) wymieniane jest zaledwie 40-60% płynów. Reszta pozostaje w przewodach, sterowniku, konwerterze. Tak naprawdę, wymiana tradycyjna to rozmieszanie nowego oleju w starym

Wymiana oleju w “automacie” co 60000 km ?

Większość kierowców przyzwyczajonych do manualnych skrzyń biegów nie zdaje sobie sprawy, że w skrzyni biegów jest olej, który trzeba wymieniać. Zaczynają się interesować tym tematem w chwili pierwszych problemów ze skrzynią automatyczna.

Szarpanie, długie przełączanie przełożeń to chwile, kiedy kierowca osobiście doświadcza efektów zaniedbania dynamicznej wymiany oleju. Okazuje się, że w skrzyni zużywają się zarówno koła przekładni planetarnych, łożyska a nawet sprzęgło hydrokinetyczne. Oczywiście problemem jest zużycie tarcz sprzęgłowych. To one są przyczyną większości zanieczyszczeń znajdujących się w skrzyni biegów. W każdym automatycznej skrzyni znajdują się wielotarczowe mokre sprzęgła które są przyczyną utleniania i zanieczyszczania oleju. W ekstremalnych sytuacjach pomiędzy tarczami powstaje temperatura rzędu 400 st. a to przyczynia się do utleniania środka smarnego, zmniejszania jego zdolności myjących i dyspergujących.

Producenci aut  twierdzą, że olej w automatycznej skrzyni biegów jest dożywotni. I żeby nic przy nim nie majstrować. To nie do końca prawda, a wymiana zazwyczaj poprawia płynność działania i  trwałość przekładni. Skoro już zatem wymieniać, to jak: statycznie czy dynamicznie?

Automatyczne skrzynie biegów robią się coraz popularniejsze. I nic w tym dziwnego, bo sprawny “automat”  zawsze wygoda i przyjemność z jazdy, zwłaszcza w mieście i w sytuacjach, kiedy należałoby często zmieniać biegi. Poza tym dzisiejsze przekładnie automatyczne nie zwiększają spalania ani nie pogarszają osiągów, a gdy coś już się stanie, to zawsze można skorzystać z pomocy fachowego warsztatu.

Wymiana oleju w skrzyni biegów automatycznej  czasem czyni cuda – niejedna przekładnia uznana za zepsutą z nowym olejem odżyła i poprawnie działa! Jaką metodą najlepiej wymienić olej w automacie?

Statyczna  czy Dynamiczna?

Statyczna wymiana oleju

W przypadku wersji statycznej wystarczy odkręcić przeznaczony do tego korek spustowy. Pod wpływem grawitacji olej wypłynie ze skrzyni. Jednak nie będzie to cały olej, który się w niej znajduje. W zaworach, konwerterze, przewodach, chłodnicy oleju i partiach przekładni umieszczonych dalej od korka zostanie sporo starego oleju, który zmiesza się ze świeżym po uzupełnieniu. Szacuję się, że w zależności od konstrukcji skrzyni metodą statyczną można wymienić od 30 do 60% całego płynu w przekładni.

Dynamiczna wymiana oleju

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni  wymaga bardziej złożonej procedury. Nie da się jej  wykonać  bez odpowiedniego osprzętu. Do dynamicznej wymiany oleju konieczne jest specjalne urządzenie, które wpina się do automatycznej skrzyni, z wykorzystaniem przewodów od chłodnicy oleju. Następnie należy uruchomić silnik  wprawić przekładnię w ruch i wypchnięcie starego olej do maszyny . Urządzenie w tym czasie będzie płynnie zastępować stary olej nowym. W ten sposób możliwe jest wypompowanie z całego płynu i bezpieczne zastąpienie go nowym.

Dynamiczna wymiana oleju w skrzyniach CVT i DSG

W skrzyniach bezstopniowych i ze sprzęgłami mokrymi olej należy wymieniać z tego samego powodu co w automatach. Jest on nie tylko środkiem smarnym, ale także służy do sterowania. W obu przypadkach stosuje się specjalne oleje ATF. Wymiana dynamiczna pozwala na usunięcie starego oleju z elementów sterujących czy chłodnicy, oraz daje możliwość przepłukania całego układu

Kiedy potrzebna jest dynamiczna wymiana oleju?

Dynamiczną wymianę oleju warto przeprowadzić także w sytuacji, gdy samochód funkcjonował przez dłuższy czas w trudnych warunkach. Bardzo dynamiczna jazda, holowanie przyczepy, motosport, czy jazda w ciężkim terenie to wszystko powoduje wzrost temperatury oleju i jego przyspieszone zużycie. Jeżeli takie sytuacje zdarzały się dość często, dynamiczna wymiana oleju w skrzyni automatycznej może uratować ją przed poważną awarią i przedłużyć żywotność skrzyni

Samochody z automatyczną skrzynią biegów to jeden z nielicznych przypadków, gdy nie należy stosować się zaleceń serwisowych. Wymiana oleju znacząco wydłuży żywotność skrzyni biegów automatycznej , której awaria będzie kosztowna, a dostęp do kompletnej przekładni może być utrudniony. Dynamiczna wymiana oleju ma tę zaletę, że można ją przeprowadzić nawet wtedy, gdy producent nie przewidział możliwości spuszczenia oleju ze skrzyni. Urządzenie można wpiąć między dowolne złącza hydrauliczne, które musi znajdować się w każdym automacie. Najczęściej dokonuje się tego w obwodzie przewodów chłodnicy oleju specjalnymi adapterami

Dynamiczna wymiana oleju w Automatycznych skrzyniach biegów
Dynamiczna wymiana oleju